تامین نور مناسب گلخانه | نور گلخانه را چگونه تنظیم کنیم؟

تامین نور مناسب گلخانه

در این مقاله به توضیح در مورد راهکارهای تامین نور مناسب گلخانه می‌پردازیم. در ابتدا لازم است در مورد یک باور که در بین کشاورزان رواج دارد توضیح دهیم. اغلب کشاورزان معتقدند که ۱ درصد افزایش نور گلخانه سبب افزایش ۱ درصدی محصول می‌شود. تحقیقات انجام شده در این زمینه تائید کننده این باور است. بنابراین تامین نور مناسب گلخانه از جمله عوامل موثر در افزایش محصول گلخانه است. با ما همراه باشید تا با راهکارهایی برای افزایش نور گلخانه بیشتر آشنا شوید.

تامین نور مناسب گلخانه

نور برای گلخانه :

در ابتدا بهتر است بدانید کشت گیاه در گلخانه تا حدی مانع از رسیدن نور خورشید به آن می‌شود. برای ساخت گلخانه و پوشش آن از موادی استفاده می‌شود که نور خورشید را از خود عبور می‌دهند، با این وجود همه‌ی نور خورشید به داخل گلخانه نفوذ نمی‌کند. این موضوع سبب کاهش رسیدن نور خورشید به گیاه مورد نظر می‌شود. بنابراین توجه به تامین نور مورد نیاز گیاه از جمله موارد مهمی است که کشاورز باید در نظر داشته باشد. در ادامه به بیان چند مورد از مواردی می‌پردازیم که با رعایت آنها می‌توانید در گلخانه اتلاف نور خورشید را به حداقل برسانید.

+ با گذشت زمان به دلیل نشستن گرد و غبار یا آلودگی بر روی پوشش داخلی و خارجی گلخانه این سطوح کثیف می‌شوند. کثیف شدن سطح گلخانه سبب کاهش نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه می‌شود. همانطور که می‌دانید کاهش نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه سبب کاهش محصول می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از بروز چنین شرایطی باید در فواصل زمانی منظم پوشش داخلی و خارجی گلخانه را تمیز کنید. لازم به ذکر است که کاهش نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه تنها آسیبی نیست که با کثیف شدن سطح گلخانه به آن وارد می‌شود. اغلب با گذشت زمان سطح داخلی گلخانه ممکن است دچار جلبک یا خزه شود. همه‌ی این عوامل جدای از کاهش نفوذ نور خورشید به درون گلخانه ممکن است سبب ایجاد عوامل بیماری‌زا برای گیاهان شوند. همانطور که گفته شد تمیز کردن سطح داخلی و خارجی پوشش گلخانه بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی است. در برخی شرایط تمیز کردن مداوم نایلونی که از آن به عنوان پوشش گلخانه‌ای استفاده شده است سبب نازک شدن آن می‌شود. نازک شدن نایلون هم به معنای کاهش دوام و طول عمر آن است. بنابراین بهترین گزینه استفاده از نایلون‌های چند لایه است.

تامین نور مناسب گلخانه

+ راه حل دیگری که برای تامین نور مناسب گلخانه وجود دارد، ایجاد شرایطی برای جلوگیری از تشکیل شبنم بر سطح داخلی گلخانه است. در اغلب موارد فضای داخلی گلخانه مرطوب است. علاوه بر این دمای فضای داخلی گلخانه در مقایسه با فضای بیرون بیشتر است. این اختلاف دما بین فضای داخلی گلخانه و فضای خارجی آن و همچنین وجود رطوبت در فضای داخلی گلخانه سبب ایجاد شبنم بر روی سطح داخلی نایلون گلخانه‌ای می‌شود. احتمال تشکیل شبنم در روزهایی از سال که هوا سردتر است افزایش می‌یابد. تشکیل شبنم بر روی سطح داخلی گلخانه می‌تواند تا ۲ درصد نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه را کاهش دهد. برای حل این مشکل تولید کنندگان نایلون گلخانه ای در تولید برخی‌ از انواع نایلون از فناوری استفاده کرده‌اند که سبب جلوگیری از بروز شبنم بر روی سطح گلخانه می‌شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد شبنم و در نتیجه کاهش نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه استفاده از نایلون‌های مخصوص برای پوشش گلخانه است.

+ راهکار دیگری که می‌توان از آن برای تامین نور خورشید استفاده کرد، کاهش بازتاب نور خورشید از سطح گلخانه است. وقتی نور خورشید به سطح گلخانه برخورد می‌کند مقداری از آن از پوشش گلخانه عبور و به داخل آن نفوذ می‌کند. اما درمقابل بخشی از نور خورشید هم از سطح گلخانه بازتاب می‌شود. در نتیجه گیاهان از بخشی از نور خورشید محروم می‌مانند. بنابراین بهترین راه برای افزایش نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه، کاهش بازتاب آن است. کاهش بازتاب نور از سطح گلخانه در روزهایی کوتاه سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای حل این مشکل می‌توانید بر روی پوشش گلخانه از افزودنی ضد انعکاس استفاده کنید. این افزودنی یک لایه نازک متشکل از ذرات نانو است. استفاده از این لایه ضد انعکاس می‌تواند تا ۳ درصد نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه را افزایش دهد.

مطالعه ی مقاله ی افزودنی IR را به شما توصیه می کنم.

تامین نور مناسب گلخانه

فراهم کردم نور گلخانه :

هدف اصلی استفاده از گلخانه کاشت گیاهان خارج از فصل است. به عنوان مثال اگر بخواهید یک گیاهی که مخصوص روزهای گرم سال است را در زمستان پرورش دهید، باید نور و گرمای مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین کنید. در طی روزهای سرد همه گرما و نور مورد نیاز را نمی‌توان از خورشید تامین کرد. در چنین شرایطی برای تامین نور مورد نیاز باید از نور مصنوعی استفاده کرد. نور پردازی فضای داخلی گلخانه اگر به درستی انجام شود برای رشد گیاهان بسیار مفید و موثر است. نور مصنوعی می‌تواند یک جایگزین خوب برای نور خورشید باشد. علاوه بر این استفاده از نور مصنوعی این امکان را به شما می‌دهد که میزان نور داخل گلخانه را متناسب با نیاز گیاه تنظیم کنید. همچنین نورهای مصنوعی قابلیت تولید طیف‌های الکترومغناطیسی را دارند که سبب تحریک رشد گیاه و فتوسنتز بهتر آنها می‌شود.

انواع لامپ برای مناسب کردن نور  در گلخانه :

میزان نور پردازی در فضای داخلی گلخانه به منظور تامین نور مناسب گلخانه برای رشد گیاه رابطه مستقیمی با نوع گیاه کشت شده دارد. برخی از گیاهان برای رشد به نور زیادی نیاز دارند و برخی با نور کم بهتر رشد می‌کنند. به جهت تامین نور گلخانه از لامپ‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به بیان چند مورد از آنها می‌پردازیم.

  • لامپ فلورسنت که از آن تحت عنوان لامپ مهتابی یاد می‌شود یکی از منابع نور مصنوعی گلخانه محسوب می‌شود. این لامپ حرارت کمتری تولید می‌کند و بازدهی آن بیشتر است. علاوه بر این مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی سبب شده تا یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای تامین نور گلخانه باشد.
  • لامپ رشته‌ای یکی دیگر از انواع لامپ می‌باشد که می‌توان از آن به عنوان نور مصنوعی در گلخانه استفاده کرد. لازم به ذکر است که به دلیل بالا بودن حرارت تولیدی لامپ رشته‌ای هدر رفت انرژی آن زیاد است و بهتر است فاصله آنها با گیاه زیاد باشد ( حدود ۶۰ سانتی‌متر فاصله).
  • لامپ ال ای دی هم یک منبع نور مصنوعی کم حرارت و کم مصرف است. تولید لامپ‌های ال ای دی به صورت اختصاصی است بنابراین هر یک از انواع این لامپ‌ها مناسب برای فضا گلخانه‌ای نیستند.

مطالعه ی مقاله ی نایلون uv گلخانه ای را توصیه می کنم.

به عنوان سخن پایانی از شرکت پوشش پلاستیک صائن باید یادآور شد، موارد گفته شده تنها چند مورد از انواع لامپ‌هایی هستند که برای تامین نور مناسب گلخانه استفاده می‌شوند. رسیدن نور کافی به گیاه تاثیر زیادی در رشد مناسب گیاه دارد.

همچنین شرکت پوشش پلاستیک در حوزه فیلم استرچ نیز خدمات ارزنده ای را ارائه خواهد داد که شما می توانید از این خدمات بهره کامل را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

3 + 14 =

فهرست